Hersengymnastiek: vier tips voor een gezond brein

Hersengymnastiek: vier tips voor een gezond brein

Vier handige oefeningen voor meer aandacht, concentratie en geheugen.

Stress te lijf via de 4G-methode
Als het cognitief moeilijker loopt, ervaar je meer stress. En omgekeerd, kan denken of onthouden minder goed lukken onder invloed van aanhoudende stress. Een zeer succesvolle manier om die stoorzender aan te pakken is de 4G-methode, wat verwijst naar een Gebeurtenis, de Gedachten die je daarover hebt, de Gevoelens die daaruit voortvloeien, en het Gedrag waarmee je reageert. “Uitgangspunt is dat een gebeurtenis zelf niet stressvol is, maar dat de gedachte erover bepalend is of je in een negatieve stresscirkel terechtkomt. Daar zit het omslagpunt: je kan dat doorbreken door in te grijpen op gedachtenniveau en negatieve gedachten om te buigen naar reële helpende gedachten. Zo beland je in een positieve stresscirkel, waardoor je cognitieve klachten ook zullen verbeteren. Dit is nuttig voor iedereen, want aan stress ontsnapt niemand,” onderstreept neuropsycholoog dr. Noëlle Kamminga (Maastricht Medisch Universitair Centrum).

Lees het volledige bericht op: https://plusmagazine.knack.be/gezondheid/hersengymnastiek-vier-tips-voor-een-gezond-brein/article-normal-1891921.html?cookie_check=1660809168

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.