volg ons op

Twitter Facebook LinkedIn Hyves

Stichting Alcohol Research

Postbus 10413
2501 HK Den Haag


info@alcoholengezondheid.nl


nieuwsbrief 9

 

  Nieuwsbrief nr. 9 - december 2011

Gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie

Met deze digitale nieuwsbrief blijft u op een eenvoudige manier op de hoogte van interessante, onafhankelijke studies over de gezondheids- effecten van matige alcoholconsumptie. De nieuwsbrief wordt ondersteund door de website www.alcoholengezondheid.nl. Onderstaande berichten zijn een selectie uit de nieuwsberichten die de afgelopen maanden op deze website zijn verschenen. Wilt u sneller op de hoogte zijn van nieuwe berichten, meld u dan aan voor het ontvangen van automatische nieuwsupdates.


NIEUWS

 

Brits onderzoek: 4 op de 10 kankers hangt samen met leefstijl- en omgevingsfactoren

Wat is de relatie tussen diverse leefstijl- en omgevingsfactoren en het risico op kanker? Uit een Brits onderzoek blijkt dat 42,7% van de in 2010 ontstane kankers geassocieerd is met de 14 onderzochte leefstijl- en omgevingsfactoren... Lees verder>

 

 

Reductie hart- en vaatziekten zowel door bier als wijn

Niet alleen wijn, maar ook bier heeft bij matige consumptie een gunstig effect op hart- en bloedvaten. Italiaanse onderzoekers constateren dit nadat zij de resultaten van al het beschikbare wetenschappelijk onderzoek op dit gebied op een rij hebben gezet... Lees verder>

 

Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie

Ouderen die licht tot matig drinken hebben 23% minder risico op verschillende vormen van dementie dan mensen die geen alcohol drinken. Dit blijkt uit een overzichtsstudie waarin de resultaten van 143 wetenschappelijke onderzoeken op een rij zijn gezet...Lees verder>


Wat is 'Matige alcoholconsumptie'?
Té veel is niet goed, dit geldt zeker voor alcohol. Matige alcoholconsumptie kan echter meer positieve dan negatieve gezondheidseffecten hebben. ‘Matig’ is in de Nederlandse context maximaal 1 standaardglas per dag voor volwassen vrouwen en maximaal 2 standaardglazen per dag voor volwassen mannen. Daarnaast is ook 'verantwoorde' alcoholconsumptie van belang: aan specifieke groepen, zoals jongeren onder de 16 jaar en zwangere vrouwen en in combinatie met verkeer, sport en bepaalde ziekten, wordt het drinken van alcohol geheel ontraden (zie 'wanneer geen alcohol').


Wijziging in drinkpatroon beinvloedt diabetesrisico

Mannen die hun alcoholconsumptie verhogen tot maximaal twee glazen per dag hebben een kleinere kans op diabetes type 2 dan mannen die niet of nauwelijks drinken. Dat blijkt uit een langlopende studie die is uitgevoerd door TNO samen met de Harvard School of Public Health in Boston ... Lees verder>

 

Gen ontdekt dat alcoholconsumptie beïnvloedt

Onderzoekers van VU Medisch Centrum (VUmc) werkten mee aan de ontdekking van een gen dat invloed heeft op de hoeveelheid alcohol die men drinkt. Mensen met de ene versie van het gen blijken 5% minder alcohol te drinken dan mensen met de andere versie van het gen ... Lees verder>

 


Automatisch nieuws updates ontvangen? Meld u aan!

Wilt u sneller op de hoogte zijn van nieuwe onderzoeken en publicaties over alcohol en gezondheid? Meld u dan aan om de automatische nieuws updates ontvangen. Zodra er op onze website een nieuw nieuwsbericht verschijnt ontvangt u dan een emailalert met een link naar het betreffende nieuwsbericht.