volg ons op

Twitter Facebook LinkedIn Hyves

Stichting Alcohol Research

Postbus 10413
2501 HK Den Haag


info@alcoholengezondheid.nl


NIEUWSBRIEF nr. 8 December 2010

Nieuwsbrief over gezondheidseffecten van verantwoorde en matige alcoholconsumptie

Met deze digitale nieuwsbrief blijft u op een eenvoudige manier op de hoogte van interessante, recent gepubliceerde, onafhankelijke studies over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie. De nieuwsbrief wordt ondersteund door de website www.alcoholengezondheid.nl . Onderstaande berichten zijn een selectie uit de nieuwsberichten die de afgelopen weken op deze website zijn verschenen. Wilt u sneller op de hoogte zijn van nieuwe berichten, meld u dan aan voor het ontvangen van automatische nieuwsupdates.

 

NIEUWSBERICHTEN

 

Piekdrinkers hebben groter risico op hartproblemen dan regelmatige drinkers

Niet alleen de hoeveelheid alcohol die je drinkt, maar ook het drinkpatroon beïnvloedt de kans op het krijgen van hartproblemen. Mannen die regelmatig en matig alcoholhoudende dranken consumeren lopen de helft minder risico op een hartinfarct dan ‘nooit-drinkers’ en ‘piekdrinkers’, ook al drinken zij gemiddeld per week evenveel. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in de British Medical Journal, waarin .....   > lees verder
  
 

Kans op cirrose neemt toe bij meer dan 2,5 glazen alcohol per dag

Uit een recent uitgevoerde overzichtsstudie blijkt dat er een drempelwaarde is waarboven het risico op het krijgen van cirrose pas toeneemt. Dit was tot dusver nog niet duidelijk. Bij meer dan 24 gram alcohol (= 2,5 standaardglas) per dag voor vrouwen en meer dan 36 gram (= 3,5 standaardglas) per dag voor mannen neemt het risico op het krijgen van cirrose toe. Er is dan sprake van een dosis-respons relatie. ... > lees verder
 

Het effect van 1 a 2 glazen per week tijdens zwangerschap op 5-jarigen

Op de leeftijd van 5 jaar blijken de kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap 1 of 2 alcoholhoudende consumpties per week dronken niet vaker last te hebben van sociaal-emotionele problemen of leerproblemen dan kinderen van vrouwen die geen alcohol dronken tijdens de zwangerschap. Dit blijkt uit een epidemiologische studie onder ruim 11.500 kinderen, die is gepubliceerd in de ´Journal of Epidemiology and Community Health´.... > lees verder 


Wat is 'Matige alcoholconsumptie'?
Té veel is niet goed, dit geldt zeker voor alcohol. Matige alcoholconsumptie kan echter meer positieve dan negatieve gezondheidseffecten hebben. ‘Matig’ is in de Nederlandse context maximaal 1 standaardglas per dag voor volwassen vrouwen en maximaal 2 standaardglazen per dag voor volwassen mannen. Daarnaast is ook 'verantwoorde' alcoholconsumptie van belang: aan specifieke groepen, zoals jongeren onder de 16 jaar en zwangere vrouwen en in combinatie met verkeer, sport en bepaalde ziekten, wordt het drinken van alcohol geheel ontraden (zie 'wanneer geen alcohol')

 

Matige drinkers leven langer dan niet-drinkers en zware drinkers

Matige drinkers hebben een lager risico op voortijdig overlijden dan niet-drinkers en zware drinkers. Ook wanneer rekening wordt gehouden met andere factoren, zoals lichaamsgewicht, lichamelijke activiteit, rookgedrag, sociaal netwerk, opleidingsniveau, inkomen etc. is er nog steeds sprake van een halvering van het risico op voortijdig overlijden. ... > lees verder
 

Invloed van matig drinken op borstkanker verschilt per subtype kanker

De relatie tussen alcoholconsumptie en borstkanker verschilt per subtype borstkanker. Vrouwen die meer dan 7 glazen alcoholhoudende drank per week drinken, bleken bijna 2x zo veel risico te lopen op 'lobulaire' borstkanker dan vrouwen die niet drinken. 15-20% van de vrouwen die borstkanker ontwikkelt, krijgt lobulaire borstkanker. Er werd echter geen verhoogd risico gevonden op het veel vaker voorkomende subtype, 'ductale' borstkanker, dat bij 75% van de borstkankerpatienten voorkomt. Daarbij maakt het volgens de onderzoekers geen verschil welk type alcoholhoudende drank (wijn, bier, gedistilleerd) wordt gedronken. ... > lees verder
 
Aanmelden voor automatische nieuws updates > Wilt u sneller op de hoogte zijn van nieuwe onderzoeken en publicaties over alcohol en gezondheid? Meld u dan aan om de automatische nieuws updates ontvangen. Zodra er op onze website een nieuw nieuwsbericht verschijnt ontvangt u dan een emailalert met een link naar het betreffende nieuwsbericht. Aanmelden voor automatische nieuws updates >
 

COLOFON
Deze digitale nieuwsbrief is een initiatief van de Stichting Alcohol Research (SAR). In SAR werken de brancheorganisaties van producenten en importeurs van wijn, bier en gedistilleerde dranken, geadviseerd door TNO, samen aan het toegankelijk maken van wetenschappelijk onderbouwde informatie over de gezondheidseffecten van verantwoorde alcoholconsumptie. U krijgt 'Alcohol en Gezondheid' 1x per kwartaal kosteloos toegestuurd. Wanneer u deze nieuwsbrief wilt ontvangen kunt zich aanmelden via deze link. Indien u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, kunt u zich afmelden via de link onderaan deze nieuwsbrief.

 

info@alcoholengezondheid.nl  |  www.alcoholengezondheid.nl  |  Disclaimer