Kans op maagkanker niet verhoogd bij matige alcoholconsumptie
Matige drinkers hebben geen verhoogd risico op het krijgen van maagkanker. Zware drinkers lopen wél meer risico op het ontwikkelen van deze ziekte. Dit blijkt uit een grote overzichtsstudie waarin de resultaten van 59 publicaties op een rij zijn gezet.
Het was tot voor kort niet duidelijk of er een relatie bestaat tussen alcoholconsumptie en maagkanker. Er waren signalen die erop wezen dat mogelijk een relatie is, maar dit kon ook veroorzaakt zijn door verstoring van de gegevens door andere factoren, zoals rookgedrag en eetgewoonten.
Om hier duidelijkheid in te brengen werd een overzichtsstudie gedaan, waarin de gegevens uit alle onderzoeken die tot dusver zijn uitgevoerd, op een rij zijn gezet. In deze analyse werd overtuigend aangetoond dat er geen relatie is tussen matige alcoholconsumptie en maagkanker, maar dat zwaar drinken het risico op maagkanker wél verhoogt. De resultaten werden onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘ Annals of Oncolocy’ .
In totaal werden er 59 studies meegenomen in de analyse, waaronder 15 epidemiologische studies waarin zich 34.500 gevallen van maagkanker voordeden. Uit de resultaten bleek dat bij consumptie van 1 glas alcoholhoudende drank per dag het risico op maagkanker 5% lager was dan bij niet-drinkers. Bij consumptie van 2,5 glas per dag was het risico hetzelfde als bij niet-drinkers. Bij 5 glazen alcohol per dag was het risico verhoogd met 14% en bij nog zwaardere alcoholconsumptie liep het risico op maagkanker nog verder op.
In Nederland krijgen per jaar ongeveer 2000 mensen per jaar maagkanker. Maagkanker komt gelukkig steeds minder vaak voor in Westerse landen. Dit heeft te maken met veranderende voedingsgewoonten en met de ontdekking en behandelingsmogelijkheden van de Helicobacter Pylorie bacterie, een bekende risicofactor voor het krijgen van maagkanker.
Gerelateerde informatie: Kanker
Meer nieuws
- Te vroeg overlijden sterker beinvloed door lichamelijke conditie dan door alcoholconsumptie 10-5-2012
- Effect van drinkpatroon op botgezondheid 9-3-2012
- Hoge alcoholconsumptie beperken, zeker als in de familie dikke darmkanker voorkomt 10-2-2012
- Meer inzicht in 'hoe en waarom' van alcoholverslaving 25-1-2012
- Brits onderzoek: 4 op de 10 kankers hangt samen met leefstijl- of omgevingsfactoren 14-12-2011
- Reductie risico op hart- en vaatziekten zowel door bier als wijn 24-11-2011
- Matig drinken verhoogt risico op borstkanker licht 4-11-2011
- Relatie alcohol en dikke darm kanker nader bekeken 24-10-2011
- Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie 2-9-2011
- Kans op maagkanker niet verhoogd bij matige alcoholconsumptie 26-5-2011



