Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie
Ouderen die licht tot matig drinken hebben 23% minder risico op verschillende vormen van dementie dan mensen die geen alcohol drinken. Dit blijkt uit een overzichtsstudie waarin de resultaten van 143 wetenschappelijke onderzoeken op een rij zijn gezet. Het effect is zowel bij mannen als bij vrouwen ongeveer even groot.
De Amerikaanse onderzoekers inventariseerden de resultaten van alle 143 wetenschappelijke studies die vanaf 1977 tot nu over dit onderwerp zijn gepubliceerd en kwamen op basis van deze inventarisatie tot deze inzichten. Daarbij hielden zij ook rekening met het mogelijk vertekenende effect van mensen die om gezondheidsredenen zijn gestopt met het drinken van alcohol. Onder ‘licht tot matig drinken’ verstonden de onderzoekers maximaal 2 glazen per dag voor volwassen mannen en maximaal 1 glas per dag voor volwassen vrouwen.
Het overduidelijke gunstige effect van lichte en matige alcoholconsumptie bij ouderen boven de 55 jaar werd gevonden voor zowel de ziekte van Alzheimer als voor vasculaire dementie. Alcoholconsumptie van meer dan 3 glazen per dag leidt echter weer tot een toename van het risico op dementie.
Bij personen onder de 55 jaar bleek lichte tot matige alcoholconsumptie niet van invloed te zijn op het cognitief functioneren.
Meer nieuws
- Te vroeg overlijden sterker beinvloed door lichamelijke conditie dan door alcoholconsumptie 10-5-2012
- Effect van drinkpatroon op botgezondheid 9-3-2012
- Hoge alcoholconsumptie beperken, zeker als in de familie dikke darmkanker voorkomt 10-2-2012
- Meer inzicht in 'hoe en waarom' van alcoholverslaving 25-1-2012
- Brits onderzoek: 4 op de 10 kankers hangt samen met leefstijl- of omgevingsfactoren 14-12-2011
- Reductie risico op hart- en vaatziekten zowel door bier als wijn 24-11-2011
- Matig drinken verhoogt risico op borstkanker licht 4-11-2011
- Relatie alcohol en dikke darm kanker nader bekeken 24-10-2011
- Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie 2-9-2011
- Kans op maagkanker niet verhoogd bij matige alcoholconsumptie 26-5-2011



