volg ons op

Twitter Facebook LinkedIn Hyves

Stichting Alcohol Research

Postbus 10413
2501 HK Den Haag


info@alcoholengezondheid.nl


Relatie tussen alcoholconsumptie en risico op kanker

Nieuws Verwijder paragraaf Bewerk paragraaf


Er is een relatie tussen alcoholconsumptie en het ontstaan van bepaalde vormen van kanker, vooral bij hen die meer consumeren dan de maximaal aanbevolen consumptielimiet van 1 glas per dag voor vrouwen en 2 glazen per dag voor mannen. Dit blijkt uit een onderzoek onder ca. 365.000 mensen uit 8 West-Europese landen, dan onlangs werd gepubliceerd in de British Medical Journal.

Verband
Om na te gaan in hoeverre alcoholconsumptie het risico op kanker verhoogt, werd in een grote onderzoekspopulatie uit een achttal Europese landen bij aanvang van de studie nagevraagd hoeveel alcoholhoudende drank (wijn, bier, gedistilleerd) men drinkt en hoeveel men in het verleden heeft gedronken. De onderzoeksgroep bestond uit een gezonde populatie van ca. 365.000 mannen en vrouwen van 35 – 70 jaar oud, die gedurende een aantal jaren werden gevolgd. Sommigen van hen kregen in de loop van de tijd kanker. Vervolgens gingen de onderzoekers na in hoeverre er een statistisch verband is tussen alcoholconsumptie en het risico op diverse vormen van kanker.

Verhoogd
Bij de mannen die bij aanvang van de studie of in de jaren daarvoor alcoholhoudende drank consumeerden, bleek het risico op kanker 10% hoger te zijn dan bij de mannen die nooit alcohol hadden gedronken. Bij vrouwen bleek het risico op kanker 3% groter te zijn bij hen die alcohol dronken dan bij de nooit drinkers. Het risico bleek vooral verhoogd te zijn bij mannen en vrouwen die meer dronken dan de aanbevolen consumptielimiet (maximaal 1 glas per dag voor vrouwen en maximaal 2 glazen per dag voor mannen). Toch bleken ook 3 op de 10.000 vrouwen en 3 op de 1000 mannen die bij aanvang van de studie minder dronken dan de aanbevolen consumptielimiet kanker te krijgen.


Risico
De onderzoekers keken specifiek naar het risico op enkele vormen van kanker waarvan er uit eerdere onderzoeken aanwijzingen zijn dat er een relatie is met alcoholconsumptie:
kanker in het mond-halsgebied, leverkanker, dikke darmkanker en borstkanker.
Het risico op kanker in het mond-hals gebied bleek 44% hoger te zijn bij mannen en 25% hoger bij vrouwen die bij aanvang van het onderzoek hadden aangegeven dat zij alcoholhoudende drank consumeerden. Voor leverkanker was het risico 33% hoger voor drinkende mannen en 18% voor drinkende vrouwen. Voor dikke darmkanker vonden de onderzoekers 17% meer kans bij mannen en 4% bij vrouwen. Het overgrote deel van de mensen die alcoholgerelateerde vormen van kanker kreeg, dronk bij aanvang van de studie meer dan de maximaal aanbevolen consumptielimiet of had in het verleden gedronken.

Conclusie
Uit deze resultaten kan volgens de onderzoekers worden geconcludeerd dat er in West-Europa een relatie lijkt te zijn tussen alcoholconsumptie en het ontstaan van alcoholgerelateerde vormen van kanker, met name wanneer men meer consumeert dan de maximaal aanbevolen consumptielimiet van 1 glas per dag voor vrouwen en 2 glazen per dag voor mannen. De inspanningen om alcoholconsumptie te verminderen moeten derhalve worden voortgezet.

Bron: Schütze M et al. Alcohol attributable burden of incidence of cancer in eight European countries base don results from prospective cohort study. British Medical Journal. Published online.