Relatie alcohol en dikke darm kanker nader bekeken
Een internationale groep onderzoekers zette de resultaten van alle tot dusverre beschikbare wetenschappelijke onderzoeken naar de relatie tussen alcohol en dikke darm kanker op een rij. Op basis van 61 gepubliceerde studies trekken zij de conclusie dat het risico op dikke darm kanker toeneemt bij consumptie van meer dan 12,6 gram alcohol per dag. Dat komt overeen met iets meer dan 1 glas alcoholhoudende drank per dag.
Onduidelijkheden
Uit eerdere onderzoeken was al duidelijk dat er een relatie is tussen consumptie van alcohol en dikke darm kanker. Maar er waren ook nog een aantal onduidelijkheden. Zo was bijvoorbeeld nog niet helder wat het effect van lichte en matige alcoholconsumptie is op dikke darm kanker. Door deze analyse is dit nader onderzocht.
Consumptie categorieën
In totaal analyseerden zij de resultaten van 61 studies (27 cohortstudies en 34 case-controle studies). Daarbij maakten ze onderscheid in 3 consumptie categorieën: ‘lichte drinkers’ (<12,5 g/dag), ‘matige drinkers’ (12,6 – 49,9 g/dag) en ‘zware drinkers’ (> 50 g/dag). Deze indeling komt echter niet overeen met de definitie van matig drinken die wij in Nederland hanteren, want die luidt: maximaal 1 glas per dag voor vrouwen en maximaal 2 glazen per dag voor mannen. In 1 standaard glas alcoholhoudende drank zit 10 gram alcohol.
Resultaten
Uit de resultaten van de analyse bleek dat mannen en vrouwen die minder dan 12,5 g alcohol/dag consumeren, geen verhoogd risico lopen op dikke darm kanker. Bij consumptie van 12,5 - 49,9 gram alcohol/dag bleek het risico met 21% verhoogd te zijn en bij > 50 g alcohol/dag vonden zij een 52% verhoogd risico op dikke darm kanker ten opzichte van mensen die niet of heel soms alcohol drinken.
Sekseverschil
Ook was er sprake van een sekseverschil: bij consumptie van 12,6-49,9 gram/dag was de gevonden relatie bij mannen sterker (+24%) dan bij vrouwen (+8%). Dit kan samenhangen met het feit dat de categorie ‘matige drinkers’ in dit onderzoek erg breed is gedefinieerd en de meeste vrouwen qua consumptie waarschijnlijk dichter in de buurt van de 12,6 g/dag zitten dan in de buurt van de 49,9 gram per dag.
Breed
Alhoewel deze analyse interessante nieuwe inzichten geeft, is het jammer dat de onderzoekers de categorie ‘matige drinkers’ zo breed hebben gedefinieerd en niet meer subcategorieën hebben onderscheiden, zodat de resultaten nog meer informatie zouden bieden over de effecten van matig drinken.
Meer nieuws
- Te vroeg overlijden sterker beinvloed door lichamelijke conditie dan door alcoholconsumptie 10-5-2012
- Effect van drinkpatroon op botgezondheid 9-3-2012
- Hoge alcoholconsumptie beperken, zeker als in de familie dikke darmkanker voorkomt 10-2-2012
- Meer inzicht in 'hoe en waarom' van alcoholverslaving 25-1-2012
- Brits onderzoek: 4 op de 10 kankers hangt samen met leefstijl- of omgevingsfactoren 14-12-2011
- Reductie risico op hart- en vaatziekten zowel door bier als wijn 24-11-2011
- Matig drinken verhoogt risico op borstkanker licht 4-11-2011
- Relatie alcohol en dikke darm kanker nader bekeken 24-10-2011
- Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie 2-9-2011
- Kans op maagkanker niet verhoogd bij matige alcoholconsumptie 26-5-2011



