volg ons op

Twitter Facebook LinkedIn Hyves

Stichting Alcohol Research

Postbus 10413
2501 HK Den Haag


info@alcoholengezondheid.nl


Matig drinken verhoogt risico op borstkanker licht

Matig alcoholconsumptie van drie tot zes glazen per week verhoogt de kans op borstkanker bij vrouwen licht. Dit blijkt uit een studie van Harvard University. De onderzoekers beschrijven ook het dilemma tussen enerzijds het iets verhoogde risico op borstkanker versus anderzijds de verlaging van het risico op met name hart- en vaatziekten.

Effect

De onderzoekers bestudeerden op basis van gegevens uit de ‘Nurses Health Study’ het effect van matige alcoholconsumptie bij 106.000 vrouwen over een periode van bijna dertig jaar. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in The Journal of the American Medical Association. Eerder onderzoek was voornamelijk gericht op hogere consumptiehoeveelheden en op het effect op kortere termijn.


Risicotoename
Uit het onderzoek blijkt dat consumptie van drie tot zes glazen wijn per week het uitgangsrisico op borstkanker verhoogt met 15 procent. Bij elke zes glazen per week die extra worden gedronken stijgt het risico nog eens met 10 procent.

 

Extra risico
  Een gemiddelde vrouw van 50 heeft een risico op borstkanker van 3 procent. Bij zes glazen alcohol per week stijgt dit risico dus met 15 procent, resulterend in een risico van  3,45 procent. Voor de meeste vrouwen is de risicotoename dus niet erg groot, aldus de onderzoekers, maar dit hangt vooral af van het absolute uitgangsrisico van de individuele vrouw. Dit uitgangsrisico hangt af van diverse factoren, o.a. leeftijd, leeftijd bij de eerste menstruatie, aantal zwangerschappen, periode dat borstvoeding is gegeven etc.


 Dilemma
De onderzoekers beschrijven ook het dilemma dat matige alcoholconsumptie enerzijds het risico op borstkanker iets doet toenemen, maar anderzijds leidt tot een verlaging van het risico op enkele andere veelvoorkomende ziekten, met name hart- en vaatziekten, diabetes en vasculaire dementie. De onderzoekers raden vrouwen niet af of aan om helemaal te stoppen met drinken, maar geven aan dat dit voor iedere vrouw afhangt van individuele risicofactoren voor borstkanker en met name hart- en vaatziekten.
 

Foliumzuur
Helaas is in deze studie niet nagegaan in hoeverre de gevonden resultaten verstoord worden door de foliumzuurstatus van de vrouwen. Uit eerdere onderzoeken is duidelijk geworden dat vrouwen met een lage foliumzuurstatus een verhoogd risico hebben op borstkanker.


 

Bron: Chen WY et al. Moderate alcohol consumption during aldult life, drinking patterns and breast cancer risk. JAMA 2011; 306:1884-1890.