Alcoholconsumptie verlaagt risico op nierkanker
Mensen die alcoholhoudende dranken consumeren blijken minder kans te hebben op nierkanker. De risicoverlaging neemt toe naarmate er meer alcoholhoudende drank wordt gedronken, er is sprake van een lineaire relatie. Dit blijkt uit een grote Amerikaanse studie van het National Cancer Institute, waarin de gegevens van ruim 490.000 mensen zijn geanaliseerd. De resultaten zijn gepubliceerd in de British Journal of Cancer.
Indicaties
In Nederland ontwikkelen jaarlijks zo’n 1700 mensen nierkanker. 60% van hen is man. Bekende risicofactoren van nierkanker zijn roken en overgewicht. Uit eerdere onderzoeken zijn er indicaties dat alcoholconsumptie het risico op nierkanker mogelijk verlaagt. In deze onderzoeken was er echter vaak sprake van kleine onderzoeksgroepen en was er weinig spreiding in de hoeveelheid alcohol die werd geconsumeerd binnen de onderzoeksgroep.
Onderzoeksgroep
In de recent gepubliceerde studie is gebruik gemaakt van een grote onderzoeksgroep van 293.466 mannen en 198.721 vrouwen. Van hen ontwikkelde 1814 mensen in de loop van het 9 jaar durende onderzoek nierkanker. Er was een behoorlijke spreiding in alcoholconsumptie waardoor het mogelijk was om de relatie tussen alcoholconsumptie en nierkanker beter te analyseren en ook na te gaan wat de relatie bij grotere consumptiehoeveelheden is.
Gevonden relatie
Uit de resultaten blijkt dat mannen die 1,5 tot 3 glazen alcoholhoudende drank per dag drinken, 25% minder kans hebben op nierkanker dan mannen die vrijwel niet drinken. Mannen die 3 glazen per dag of meer drinken lopen 29% minder risico.
Bij vrouwen vinden de onderzoekers een risicoverlaging van 33% bij consumptie van 1,5 tot 3 glazen per dag en 57% bij consumptie van 3 glazen per dag of meer.
Ook wanneer de gegevens werden gecorrigeerd voor lichaamsgewicht, rookgedrag en bloeddruk.
Mechanisme
Als mogelijke onderliggende mechanismen voor de risicoverlaging noemen de onderzoekers de door alcohol verbeterde insulinegevoeligheid, het effect van antioxidanten en het vochtafdrijvend effect van alcohol.
Advies
Uit andere onderzoeken is bekend dat alcoholconsumptie het risico op enkele andere vormen van kanker (o.a. borstkanker en slokdarmkanker) verhoogt en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Het advies van de Nederlandse Gezondheidsraad over matige alcoholconsumptie, dat gebaseerd is op een grote hoeveelheid onderzoeken naar zowel de positieve als negatieve effecten van alcohol is: maximaal 1 glas per dag voor volwassen vrouwen en maximaal 2 glazen per dag voor volwassen mannen.
British Journal of Cancer (2011) 104: 537 – 541.
Meer nieuws
- Te vroeg overlijden sterker beinvloed door lichamelijke conditie dan door alcoholconsumptie 10-5-2012
- Effect van drinkpatroon op botgezondheid 9-3-2012
- Hoge alcoholconsumptie beperken, zeker als in de familie dikke darmkanker voorkomt 10-2-2012
- Meer inzicht in 'hoe en waarom' van alcoholverslaving 25-1-2012
- Brits onderzoek: 4 op de 10 kankers hangt samen met leefstijl- of omgevingsfactoren 14-12-2011
- Reductie risico op hart- en vaatziekten zowel door bier als wijn 24-11-2011
- Matig drinken verhoogt risico op borstkanker licht 4-11-2011
- Relatie alcohol en dikke darm kanker nader bekeken 24-10-2011
- Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie 2-9-2011
- Kans op maagkanker niet verhoogd bij matige alcoholconsumptie 26-5-2011



