volg ons op

Twitter Facebook LinkedIn Hyves

Stichting Alcohol Research

Postbus 10413
2501 HK Den Haag


info@alcoholengezondheid.nl


Genieten en gezond leven met alcohol

Met mate

Een glas wijn, een biertje, een borreltje: Veel mensen vinden het lekker, gezellig en genieten er regelmatig van. In Nederland drinkt 80% van de volwassen wel eens alcoholhoudende drank. De meeste mensen doen dit op een verantwoorde manier: met mate.

Op deze website vindt u wetenschappelijk onderbouwde informatie over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie.

Gezonde leefstijl

Matige alcoholconsumptie kan onderdeel zijn van een gezonde leefstijl. Het kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid, zo blijkt uit de resultaten van ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzoek. Maar bij te veel of onverantwoord drinken kan alcohol op de korte en/of langere termijn ernstige lichamelijke en sociale problemen veroorzaken.

Gezondheidseffecten

Omdat de invloed van alcohol op het lichaam complex en veelomvattend is, vindt u op deze website een overzicht van de belangrijkste gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie. Hieraan zitten diverse positieve effecten, maar ook een aantal negatieve effecten. Omdat op andere plaatsen op het internet al veel informatie te vinden is over de risico's en gezondheidseffecten van overmatige en onverantwoorde alcoholconsumptie, ligt de focus van de informatie op deze website op de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie door gezonde volwassenen. Zwaar en onverantwoord drinken is nooit verstandig. Meer informatie over de risico's van alcoholmisbruik kunt u o.a. vinden op de website van het Trimbos Instituut:  www.alcoholinfo.nl.

Deze website

Deze website is een initiatief van de Stichting Alcohol Research (SAR). De site is bedoeld voor gezondheidsprofessionals, beleidsmakers en consumenten die geïnteresseerd zijn in de relatie tussen matige alcoholconsumptie en gezondheid. U vindt hier een overzicht van de beschikbare wetenschappelijke inzichten over de gezondheidseffecten van matige alcoholconsumptie.


BLIJF OP DE HOOGTE


NIEUWS

Licht tot matig drinken geassocieerd met verlaagd risico op overlijden aan kanker

16-5-2013 Lichte tot matige alcoholconsumptie is zowel bij mannen als bij vrouwen niet alleen geassocieerd met een verlaagd risico... >>

Met mate drinken na borstkankerdiagnose heeft geen negatieve invloed op overlijdensrisico

23-4-2013 Uit eerder onderzoek weten we dat het drinken van alcoholhoudende drank de kans op het ontwikkelen van borstkanker verho... >>

Drinkpatroon belangrijk bij verlaging van risico op diabetes type 2

12-4-2013 Regelmatig én met mate alcoholhoudende dranken drinken is geassocieerd met een verlaagd risico op het ontwikkelen van di... >>

Brochure